Säkerhet, tips m m inför onlineshoppingen

Att tänka på inför onlineshoppingen

 

Det är så bekvämt att sitta framför datorn och klicka hem sina varor. Det känns som om utbudet av onlinebutiker är oändligt stort och det är inte direkt några problem att hitta butiker, oavsett vad man letar efter. Problemet man möter när man söker efter en speciell produkt är att det dyker upp så många träffar att man lätt blir förvillad. Vilken butik ska man välja? Är butiken seriös? Är det alltid butiken med de billigaste priserna som är bäst?

Vi vill gärna ge lite tips om vad du kan tänka på när du handlar online.

Kolla gärna efter omdömen om den butik du hittat ifall du inte känner till den sedan tidigare. Omdömena bör vara baserade på ett ganska stort antal recensioner för att de ska kännas tillförlitliga. Du får läsa omdömena med lite kritiska ögon. Varje köptillfälle är unikt och bygger på en enskild kunds erfarenheter och åsikter. Att en butik får några negativa omdömen behöver inte alls betyda att den är oseriös, men får en butik väldigt många negativa recensioner kan det vara klokt att leta efter ett annat företag om du känner dig osäker. Omdömen på nätet måste läsas med just omdöme. Det existerar även falska omdömen (tyvärr!), vilka antingen drar upp företagens betyg, eller ner.

Det finns många nystartade, mindre webbutiker som inte har hunnit få några omdömen ännu. De allra flesta butiker är trots allt seriösa och har en ambition att ge god kundservice. Det är väl så, att var och en helt enkelt får göra sina egna erfarenheter ifall butiken som väljs inte är känd sedan tidigare.

I största möjliga mån kollar vi de butiker som vi lägger in på den här sidan. Vi letar efter omdömen, kollar hemsidornas kontaktinformation, villkor m m. Det är dock helt omöjligt för oss att ha full koll på alla verksamheter, så det kan vara bra att göra lite egen research om du tycker det behövs.

Kolla om det finns någon kontaktinformation på aktuell butiks hemsida. En webbshop bör helst kunna nås både per mail och per telefon. Små webbutiker drivs ofta av privatpersoner bredvid ett ordinarie arbete och om så är fallet kan det förstås vara svårt att vara nåbar per telefon. Men åtminstone ett kontaktforumulär eller en e-mailadress är absolut ett måste.

Det är tillrådligt att kolla upp köpvillkoren ordentligt, speciellt betalnings, frakt- och returvillkoren. Kanske butiken erbjuder fri frakt? Kanske t o m fria returer? Många webbshoppar tar ut en liten fraktavgift. Den är oftast inte så hög och kan kanske jämföras mot vad det kostar att ta bilen in till stan för att shoppa motsvarande vara. Butiker med fri frakt har säkert bakat in leveransavgiften i sina produktpriser. Stora kedjor med stora inköpsvolymer kan ändå lyckas hålla priserna nere, men mindre butiker har inte samma marginaler och möjligheter.

Erbjuder butiken fria returer är det riktigt bra, speciellt om det ligger en färdigskriven retursedel med i förpackningen vid leverans. Det ska vara enkelt och snabbt fixat att returnera en vara! Då är chansen större att returen verkligen blir gjord.

Webbshoppar som erbjuder fakturabetalning efter leverans känns alltid lite tryggare. Känner du obehag av att betala i förskott kan du då välja betalning mot faktura. Då vet du att du inte behöver betala förrän du fått hem dina varor.

Om du betalar med kort, se till att butiken har en säker anslutning. Detta ser du i adressfältet när du kommer till betalningssidan. Webadressen ska då börja med https:// istället för bara http://

Naturligtvis bör du också få klar information om vilken leveranstid du kan förvänta dig. Vissa butiker informerar om leveranstid vid resp. produkt, andra lämnar denna information när du kommer till kassan. Huvudsaken är att du får besked om vilken leveranstid som gäller innan du har skickat iväg din beställning.

Om du ska beställa lite mer avancerade produkter, läs gärna tester om olika alternativ innan du bestämmer dig. Du kan t ex beställa tester hos Råd & Rön för en liten peng. Det finns också en hel del färdiga tester ute på nätet, så det är bara att googla och se om du får någon träff.

När du handlar online har du en del rättigheter, precis som när du handlar i en fysisk butik. Det kan i många fall t o m vara en fördel att handla på nätet. Du har tex alltid 14 dagars ångerrätt ifall du handlar online. Läs gärna om “Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler” på Konsumentverkets hemsida.

Hamnar du i en tvist med en butik p g a att en vara är feltillverkad eller inte håller måttet kan du alltid vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden och göra en anmälan.

Några länktips;
Konsumentverket – E-handelslagen
Konsumentverket – Konsumentköplagen
Konsumentverket – Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
Läs gärna om fler konsumentlagar på Konsumentverkets sida!
ARN.se
Vi kommer att fylla på den här undersidan med mer information ifall vi stöter på något matnyttigt som kan hjälpa dig när du shoppar online!