FAQ – Frequently Asked Questions
Vanliga frågor:
Fråga: Kan jag beställa något direkt från Presentnavet.se?
Svar: Nej, det går tyvärr inte. Beställningar görs direkt i de webbutiker som Presentnavet.se informerar om.
Fråga: Går det att skicka presenter direkt till mottagarens adress tillsammans med min hälsning?
Svar: Vissa presentbutiker och blomsterförmedlingarna på nätet erbjuder denna möjlighet. Se rubriker som ”Skicka blommor”, ”Skicka choklad, lakrits o. godis”, ”Skicka ost & delikatesser” och ”Skicka presenter” i menyn, så finner du information om butiker som erbjuder tjänsten att sända gåvor och/eller blommor direkt till mottagarens adress. I de flesta fall kan du då inkludera din personliga hälsning i din beställning.
Fråga: Hur gör jag om jag vill skicka en present direkt till presentmottagarens adress?
Svar: Gör så här:
1. Kolla först om ”din” butik erbjuder leverans till en alternativ adress, det vill säga till presentmottagaren.
2. När du har valt butik; scrolla igenom presentutbudet och välj den present du vill skicka.
3. Lägg vald produkt/valda produkter i varukorgen.
4. När du handlat klart – gå till kassan. Fyll i alla uppgifter som krävs; dina egna namn- och adressuppgifter samt mottagarens namn- och adressuppgifter.
5. Fyll i din personliga hälsning. I en del butiker finns det fina hälsningskort att beställa som tillval.
6. När alla uppgifter finns på plats: dubbelkolla din beställning.
7. Bekräfta din beställning och betala med valt betalsätt (kan vara till exempel betalning mot faktura, direktbetalning via bank, betalning med Swish eller med kort)
8. Invänta orderbekräftelse. Kontrollera den när den kommit och checka igenom alla uppgifter för att se att allt stämmer.
9. I många fall får du en spårningskod, så att du kan följa leveransen och se när din gåva har anlänt till adressaten.
10. Det roligaste i hela processen: invänta reaktionen hos presentmottagaren. En oväntad överraskning brukar bli väldigt uppskattad!
Fråga: Går det alltid att få hemleverans?
Svar: Många nätbutiker erbjuder hemleverans, dock inte alla. Kontrollera leveransvillkoren hos den butik du väljer att handla hos. En del butiker erbjuder flera leveransalternativ, andra endast ett. Hemleverans kan innebära leverans hem till dörren, till tomtgränsen eller till postlådan/brevinkastet. Läs villkoren hos aktuell butik noggrant, så att du vet vad som gäller.
Fråga: Vad ska jag göra om jag inte är nöjd med den produkt/de produkter jag har beställt hos en butik som listas på Presentnavet.se?
Svar: Om du har fått fel varor, om det saknas varor eller om det är fel på någon produkt som du har beställt i någon butik som finns listad på Presentnavet.se kontaktar du aktuell butiks kundtjänst. Kundtjänsten får då hantera din reklamation. Presentnavet.se är i sig självt ingen egen butik och kan därför inte hantera dylika reklamationer, dessa måste tas direkt med aktuell webbutik. Vid eventuella tvister kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden.
Fråga: Vart ska jag vända mig om jag inte är nöjd med kundservicen hos en butik? Kan jag få hjälp av Presentnavet.se?
Svar: Vänd dig i första hand direkt till aktuell butik. Fundera gärna en stund över hur du ska formulera dig. Ett råd är att undvika att skriva i affekt, det brukar generellt inte funka så bra. En seriös butik ser till att lösa de problem som uppstår och de flesta butiker gör också just det. Alla butiker är rädda om sitt rykte. Är det något vi kan hjälpa dig med gör vi gärna det, men som nämnts ovan, är direktkontakt med ”din” butik alltid bäst. Det är var och en butiks köp-, leverans-, reklamations- och returpolicies som gäller.
Fråga: Jag vill beställa en personlig present. Vad finns det för alternativ till personliga gåvor?
Svar: Under rubriken ”Personliga presenter” på Presentnavet.se finner du en lista över butiker som säljer personliga presenter av olika slag.
Personliga gåvor kan till exempel vara:
- Personliga videohälsningar från kändisar
- Tavlor med personliga foton/bilder
- Pennor med personlig gravyr
- Nallar och andra gosedjur med personlig brodyr
- Morgonrockar med personlig brodyr
- Handdukar med personlig brodyr
- Glas, karaffer och sejdlar med personlig gravyr
- Termosmuggar och termosar med personlig gravyr eller personligt tryck
- Köksprylar med personlig gravyr
- Väskor med personlig gravyr/brodyr
- Kepsar med personlig brodyr
- Plus många fler presentartiklar som kan förses med gravyr, tryck eller brodyr
Fråga: Jag vill skicka blommor med bud, hur gör jag?
Svar: Spana in de stora blomsterförmedlingarna på nätet. Jämför gärna sortiment, villkor och priser hos några olika förmedlingar innan du bestämmer dig för vilken du ska använda dig av. Gör sedan så här:
1. Välj ut den bukett, plantering eller blomsterdekoration som du vill skicka.
2. Lägg vald produkt i kassan.
3. Fyll i aktuell leveransadress och välj önskat leveransdatum. Fyll också i dina egna (det vill säga beställarens) kontaktuppgifter.
4. Skriv in önskad hälsningsfras som kommer att bifogas blommorna.
5. Välj önskat betalsätt och bekräfta sedan din beställning.
6. Om du valt direktbetalning med kort eller Swish – betala.
7. Invänta orderbekräftelse – kontrollera alla uppgifter när den har kommit.
8. Invänta mottagarens reaktion när din blomstergåva har levererats. Reaktionen brukar bli mycket positiv!
9. Om du har valt betalning mot faktura – invänta fakturan som kommer att skickas till din e-post. När du fått bekräftelse på att ditt blomsterbud har levererats kan du betala fakturan.
Ett blomsterbud är ett trevligt och uppskattat alternativ när du vill skicka något i present direkt till mottagaren. Blommor är så mycket mer än bara blommor: de är (förutom att vara vackra) också vänskap, kärlek, omtanke och glädje.
Fråga: Kan jag beställa apoteksvaror på nätet?
Svar: Jajamen, det finns gott om bra nätapotek. Dessa erbjuder ett rikt utbud av apoteksvaror. Se rubriken ”Apoteksvaror” i menyn på Presentnavet.se, så finner du en lista över några populära apotek online.
Nätapoteken fungerar utmärkt som presentbutiker. Scrolla igenom sortimenten hos några olika apotek på nätet för att få en uppfattning av vad aktuell butik erbjuder.
Vanliga kategorier och produkter hos dessa webshopar är till exempel skönhetsprodukter, ansiktsvård, hudvård, smink, hudvårdande produkter, hårvårdsprodukter, fotvårdsprodukter, intimvård, tandvårdsprodukter, första-hjälpen-kit, solskyddsprodukter, vitaminer, kosttillskott, ögonvårdsprodukter, superfood, choklad, lakrits, nötter, drycker, nyttiga snacks, nyttigt godis… med mera, med mera!
Många gånger är priserna på nätapoteken något lägre än hos de fysiska apoteken. Kan absolut vara värt att kolla upp!
Fråga: Jag vill komma i kontakt med Presentnavet.se. Hur gör jag det?
Svar: Använd kontaktformuläret här. Fyll i ditt meddelande och klicka på ”Skicka”. Vi svarar dig så fort som möjligt. Observera att oseriösa meddelanden av spam-karaktär inte besvaras.